E-STORY. MEDIA AND HISTORY

W roku 2015 rozpoczęła się realizacja międzynarodowego grantu unijnego w ramach programu Erasmus+. Projekt zatytułowany jest E-STORY. MEDIA AND HISTORY. From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era.

IFIS PAN jest jednym z partnerów projektu, pozostałe instytucje z Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Holandii i Węgier to: Istituto per la Storia e le Morie del’900 Parri z Bolonii (PARRI), Univesidad Interncional de la Rioja SA z Madrytu (UNIR), University of Lincoln (UoL) z Lincoln, Pedagoski Institut (PEI ERI) z Ljubljany, European Association of History Educators (EUROCLIO) z Hagi, a także fundacja Kosztolanyi Dezso Kavehaz Kulturalis Alapitvany z Budapesztu (KDKKA).

W listopadzie 2015 roku w Bolonii odbyło się pierwsze robocze spotkanie naukowców i pozostałych uczestników projektu. Z IFIS PAN uczestniczyły dr hab. Urszula Jarecka, prof. nadzw. IFiS PAN (kierownik programu ze strony polskiej) oraz mgr Iwona Trochimczyk-Sawczuk (kierownik administracyjny projektu ze strony polskiej). Informacje na temat spotkania oraz projektu E-story:

http://wp4.ineuropa.info/2015/11/progetto-e-story-kick-off-meeting-a-bologna/

https://www.facebook.com/E-Story-Media-and-History-From-Cinema-to-the-Web-1699205390315162/?fref=ts.

Projekt będzie realizowany w latach 2015-2018. Zadania projektu dotyczą nauczania historii w kulturze XXI wieku, w której ważnym elementem rozpowszechniania informacji jest Internet oraz rozmaite materiały audiowizualne krążące zarówno w sieci, jak i w telewizji. Korzystanie z takich materiałów wymaga szczególnej ostrożności i kompetencji medialnych. Część badawcza poświęcona jest analizie i interpretacji treści pojawiających się w Internecie, ich kompatybilności z programami nauczania w krajach projektu. Celem projektu jest także przygotowanie platformy wymiany wartościowych materiałów do nauczania historii w różnych krajach europejskich. Beneficjentami projektu mają być nauczyciele historii, którzy z takiej bazy rzetelnych materiałów będą korzystać. Dalsze informacje dotyczące zadań projektu podane zostaną w marcu 2016.

e story logo (1)dr hab. Urszula Jarecka, prof. nadzw. IFiS PAN, kierownik programu

——————————————————————————————————————–Nowości w projekcie E-story

W dniach 15 i 17 marca 2018 roku w  Warszawie, w ramach  projektu E-story przeprowadzone zostały warsztaty grupowe dla nauczycieli,  poświęcone technikom cyfrowym w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. Po warsztatach,  w trakcie semestru  zostało indywidualnie przeszkolonych troje nauczycieli, którzy zadeklarowali chęć poznania nowych technik, nie tylko cyfrowych,  w tym przygotowania materiałów audiowizualnych. Oto rezultaty ich działań – krótkie   formy filmowe,  w których realizacji uczestniczyły  także osoby prowadzące szkolenia.

Kopalnia Soli Wieliczka (1)

Legenda o Wieliczce – film

Panorama Racławicka – film

***

W ramach projektu E-STORY. MEDIA AND HISTORY. From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era marcu zostały zorganizowane dwa warsztaty z nauczycielami przedmiotów humanistycznych. Od połowy lutego 2018 rekrutacją nauczycieli oraz sprawami organizacyjnymi i administracyjnymi zajmowała się mgr Monika Grobelna-Skwiercz. Zainteresowanie było spore, dzięki sprawnej rekrutacji udało się zorganizować dwie grupy: 22 osobową oraz 13 osobową na praktyczne warsztaty poświęcone technikom cyfrowym w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. I tak, w dniach 15 marca i 17 marca gościliśmy w IFIS PAN nauczycieli z warszawskich szkół. Doktoranci Szkoły Nauk Społecznych: mgr Joanna Bednarek, mgr Tomasz Bednarz oraz mgr Marta Błaszczyńska przygotowywali wykłady i ćwiczenia na warsztaty.

Warsztatom towarzyszyła dobra atmosfera.

good atmosphere during a workshop

Prowadzący zajęcia – Mgr Tomasz Bednarz

Ms Marta Błaszczyńska talks about e-workshop

Mgr Marta Błaszczyńska w pracowni komputerowej wraz z grupą warsztatową

 

 

 

W sali komputerowej oraz w innych pomieszczeniach Instytutu nauczyciele poznawali platformę Digital Learning Environment zaprojektowaną przez zespół E-story, a także zamieszczone tam materiały wspomagające nauczanie historii. Podzieleni na mniejsze grupy (ze względów praktycznych i taktycznych) nauczyciele pracowali nad przygotowanymi przez doktorantów ćwiczeniami. Wśród zadań były także aplikacje i techniki cyfrowe pomagające przygotować quizy, krzyżówki, memy.

Ms Bednarek explains how to create mems

Mgr Joanna Bednarek objaśnia, jak tworzyć memy.

Ostatnia część warsztatów poświęcona była aplikacjom i programom pozwalającym na przygotowanie klipów w tzw. „rzeczywistości rozszerzonej”. Zajęcia przebiegały bardzo sprawnie, nauczyciele pracowali z zaangażowaniem. Przygotowane przez doktorantów ćwiczenia spotkały się z uznaniem uczestników.

***

Projekt American Arts Incubator – Poland

21 kwietnia – 11 maja 2018 prof. Urszula Jarecka wraz z 19 osobami z różnych środowisk – głównie artystycznych i naukowych – uczestniczyła w projekcie American Arts Incubator – Poland, którego liderką była artystka amerykańska Amy Karle. W ramach projektu prowadzone były warsztaty pracy twórczej w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, wyjazd studyjny do kopalni soli w Wieliczce w trakcie obchodów Dnia Ziemi. Uczestnicy przyglądali się procesowi powstawania nowoczesnych dzieł sztuki tworzonych przez Amy Karle. Poza tym, podzieleni na 4 grupy przygotowywali własne projekty artystyczne lub wdrożeniowe. Program zakończył się wystawą Warstwy życia /Layers of Life zorganizowaną w Pawilonie 512 w CNK. Urszula Jarecka w grupie 4 współpracowała przy instalacji Layers of emotions.

Wyjazd szkoleniowy do Bolonii w ramach projektu E-story

Doktorantki SNS, mgr Marta Błaszczyńska i mgr Joanna Bednarek, w dniach 7-11 maja 2018 uczestniczyły w szkoleniu zorganizowanym w Bolonii w Istituto Parri przez włoskiego lidera międzynarodowego projektu E-STORY – Media and History – From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era. Warsztaty „ARCHIVE SOURCES in History Educational video-making poświęcone były zdobywaniu umiejętności tworzenia materiałów audiowizualnych (filmów i wideoklipów) w oparciu o źródła archiwalne. Zajęcia dla uczestników z różnych krajów prowadzili (w języku angielskim): Pierre Sorlin, Luisa Cigognetti, Balàzs Varga, Gisella Gaspari, Nadia Baiesi i Agnese Portincasa. Praktycznym efektem szkolenia są przygotowane przez uczestników kilkuminutowe filmy dokumentalne na temat I wojny światowej, w związku z przypadającą w tym roku 100 rocznicą zakończenia działań wojennych.

***

 

W ramach projektu E-STORY. MEDIA AND HISTORY. From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era, w dniach 2-3 lutego 2018 roku, miało miejsce międzynarodowe spotkanie grupy roboczej projektu, zorganizowane przez holenderskich partnerów w Dutch Institute for Sound and Vision w Hilversum. Brali w nim udział prof. Urszula Jarecka i mgr Tomasz Bednarz. 2 lutego, w sesji popołudniowej,  Urszula Jarecka przedstawiła zadania dotyczące IO5 projektu oraz dotychczasowe postępy w realizacji ostatniego już zadania – szkolenia nauczycieli, popularyzacji wyników oraz implementacji w szkołach w różnych krajach projektu. Doktorant Tomasz Bednarz uczestniczył w warsztatach i treningach dla metodyków nauczania historii, nauczycieli i studentów.

Spotkanie przebiegło pomyślnie, podczas pierwszego dnia oprowadzono nas także po Dutch Institute for Sound and Vision, zaprezentowano wybrane zbiory i wystawę poświęconą manipulacji medianej.

Hilversum zwiedzanie instytutu

Hilversum – zwiedzanie Instytutu

Hilversum wystawa

Hilversum – wystawa

Zdjęcia: prof. Urszula Jarecka

——————————————————————————————————————–

June 18, our poster17-18 czerwca w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie odbył się Piknik Naukowy z Marią Skłodowską-Curie (z okazji 150 rocznicy urodzin Naukowczyni), podczas którego doktoranci SNS: Marta Błaszczyńska, p. Tomasz Bednarz, a także p. Monika Grobelna-Skwiercz i prof. Urszula Jarecka promowali projekt E-Story. Media and History – From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era.June 18, E-story place, Piknik Naukowy

Za pomocą technik multimedialnych prezentowaliśmy historię polskich wynalazków (prezentacje: „Cudze chwalicie…” oraz „Słynni matematycy” autorstwa p. Marioli Szczęsnej), a także najważniejsze fakty z życia Marii Curie-Skłodowskiej. Poza tym zachęcaliśmy publiczność do zapoznania się z nowymi aplikacjami wspomagającymi nauczanie historii. Such an interesting presentation

Najpopularniejszym punktem promocji było zapoznawanie i dorosłych i dzieci z działaniem interaktywnych prezentacji AR (rzeczywistości rozszerzonej), z wykorzystaniem animacji przygotowanej przez p. Tomasza Bednarza na kanwie fotografii przedstawiającej spotkanie Marii Curie-Skłodowskiej z Albertem Einsteinem w Szwajcarii, w 1925 roku.

People are asking questions Dla chętnych – były także quizy tematyczne przygotowane przez p. Martę Błaszczyńską. Stoisko cieszyło się powodzeniem, dorośli chętnie dzielili się uwagami na temat nauczania historii oraz proponowanych przez nas nowych technik nauczania.

Our team during the Piknik

Zdjęcia:1. Nasz plakat. 2. Nasze stanowisko. 3. Pan Tomasz Bednarz podczas interaktywnej prezentacji. 4. Pani Marta Błaszczyńska zaspokaja ciekawość gości… 5. My.


Estory na Pikniku Naukowym

W najbliższy weekend 17-18 czerwca w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie odbędzie się Piknik Naukowy z Marią Skłodowską-Curie, podczas którego prof. Urszula Jarecka wraz ze swoim Zespołem Teorii Kultury IFiS PAN, w ramach projektu E-Story. Media and History – From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era będzie zapoznawała publiczność z nowymi aplikacjami wspomagającymi nauczanie historii.

“Prezentację kierujemy do młodych – wiekiem i duchem – Uczestników:

Historia jest ciekawa. Wrzućmy ją na telefon albo tablet, każmy jej się ruszać i mówić, a będzie jeszcze ciekawsza. Dodajmy właściwy obraz, dobry dźwięk i poszerzmy naszą rzeczywistość, a historia będzie najciekawsza na świecie.

Na naszym stoisku nakłonimy obrazek Marie Skłodowskiej-Curie do rozmowy i spróbujemy interaktywnie, z pomocą wirtualnych gier i zabaw, poznać jej życie i historię. To samo zrobimy Napoleonowi. Tak, żeby Pani Skłodowska-Curie nie czuła się samotna…”

Serdecznie zapraszamy do odwiedzin namiotu IFiS PAN:

Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny

02-973 WARSZAWA
ul. Prawdziwka 2


 

Szkolenia dla nauczycieli organizowane

w ramach projektu „E-story. Media and history”

Międzynarodowy projekt edukacyjny realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 3 im. Fryderyka Chopina w Łodzi – plakat: e-story-lodz2

21 września 2016 r. odbyło się spotkanie w Państwowym Gimnazjum nr 3 im. Fryderyka Chopina w Łodzi. Zaprosiliśmy do współpracy w realizacji projektu w klasach gimnazjalnych, bądź też w ramach koła historycznego, Dra Rafała Nowaka, nauczyciela historii w PG3. Dr Nowak zgodził zostać ekspertem w projekcie, będzie prowadził szkolenia dla nauczycieli organizowane w ramach projektu E-story. Media and history.

Dr Rafał Nowak, nauczyciel historii w Państwowym Gimnazjum nr 3 w Łodzi:

dr-rafal-nowak-nauczyciel-historii-w-pg3-w-lodzipubliczne-gimnazjum-nr-3-w-lodzi

Dr Rafał Nowak w bibliotece:

dr-rafal-nowak-w-bibliotece-pg3-1img_6833

Dr Rafał Nowak w klasie:

dr-rafal-nowak-w-klasie-pg3

Print Friendly, PDF & Email
enclosure:
https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2016/01/Kopalnia-Soli-Wieliczka-1.mov 0 video/quicktime, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2016/01/Legenda-o-Wieliczce-film.mp4 0 video/mp4, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2016/01/Panorama-Raclawicka.mp4 0 video/mp4
classic-editor-remember:
block-editor

IFiS PAN

Log In

Create an account
Europejski Sondaż Społeczny | European Social SurveyEuropejski Sondaż Społeczny | European Social Survey